Jakie 3 klasy biurowców wyróżniamy?

28 stycznia 2022

Budynki biurowe mogą różnić się pomiędzy sobą wieloma rozmaitymi właściwościami oraz udogodnieniami, mającymi istotny wpływ na koszty wynajmu lokali. Jednym z podstawowych kryteriów, stosowanych zarówno w przypadku projektowanych, realizowanych, jak i już ukończonych inwestycji, jest klasa biurowca. Czym różnią się od siebie poszczególne standardy i co decyduje o przynależności obiektu do klasy A, B lub C?

Czym są i od czego zależą klasy biurowców?

Postęp technologiczny, innowacje oraz zmieniające się wymogi najemców – wszystko to sprawia, że kolejne generacje obiektów biurowych otrzymują coraz wyższy standard użytkowy. Kategorie budynków, powszechnie rozumiane jako różnice pomiędzy ich wyposażeniem, determinują komfort korzystania z powierzchni biurowej, będąc obecnie jednym z najważniejszych kryteriów uwzględnianych przez firmy przy wyborze lokalizacji siedziby lub oddziału.

Kategorie budynków biurowych wg klasyfikacji BOMA

Jednym z najpopularniejszych globalnych standardów kategoryzowania obiektów biurowych stała się klasyfikacja BOMA (Building Owners and Managers Association). Wyróżnia ona 3 klasy biurowców: A, B oraz C. Jak nietrudno się domyślić, obiekty klasy A uznawane za te o najwyższym standardzie, natomiast klasa C dotyczy najniższego komfortu użytkowania.

Czym charakteryzuje się biurowiec klasy A?

Podstawowe kryteria, jakie musi spełniać obiekt biurowy, aby został uznany za budynek klasy A, to m.in.:

  • atrakcyjna lokalizacja w centrum dużego miasta,
  • wiek nieprzekraczający kilku lat,
  • wysoki standard wykończenia,
  • nowoczesne systemy administrowania,
  • luksusowy charakter inwestycji.

Ceny za wynajem tej klasy budynków są oczywiście najwyższe na rynku, co wiąże się nie tylko z odpowiednim standardem obiektu, ale również z prestiżem posiadania biura w ekskluzywnej nieruchomości.

Biurowce klasy B – najważniejsze właściwości

Do średniej klasy biurowców zaliczane są natomiast obiekty, którym wg klasyfikacji BOMA przysypiano kategorię B. Obejmuje ona inwestycje starsze niż biurowiec klasy A, nawet dziesięcioletnie – również te modernizowane. Obiekty klasy B zwykle znajdują się poza ścisłym centrum miasta, jednak w dalszym ciągu cechuje je dość wysoki standard wykończenia. Ze względu na swoją specyfikę oraz liczbę obiektów zaliczanych do tej klasy, jest to najszersza kategoria biurowców.

Jakie obiekty zaliczają się do klasy budynków C?

Standard niższy od obiektów klasy B oferują biurowce zaliczane do kategorii C. Zwykle są to budynki w wieku przekraczającym 10 lat, lokalizowane na obrzeżach miast. Do tej klasy biurowców należą również obiekty poprzemysłowe, takiej jak magazyny czy hale produkcyjne adaptowane na powierzchnie biurowe. Ze względu na swoją specyfikę oraz dość niski standard, nie zawsze spełniają wymogi wielu przedsiębiorstw, jednak ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niski koszt wynajmu.

Nowoczesne powierzchnie biurowe w Warszawie

Ostatnie lata to czas dynamicznego rozwoju na terenie Warszawy inwestycji biurowych zaliczanych do klasy A. Oprócz wysokiego standardu wykończenia, licznych udogodnień, niskiej emisji CO2 oraz prestiżowej lokalizacji, obiekty takie jak np. zrealizowany przez grupę Waryński budynek EQ2 przy ul. Wschowskiej, wyróżniają się również spektakularnym designem i doskonałym wkomponowaniem w miejski krajobraz. Zapotrzebowanie na nowoczesne, funkcjonalne i przyjazne środowisku przestrzenie biurowe rośnie dziś w zawrotnym tempie, na co właściwą odpowiedzią są zarówno realizowane, jak i projektowane w tej chwili inwestycje.

Wg. stanu prawnego na dzień 28.01.2022 roku. Zamieszczone informacje nie stanowią opinii prawnej.