Biuro typu open space wady i zalety

13 września 2022

Biura typu open space to nowoczesny sposób wykorzystania przestrzeni. Polega on na pozostawieniu otwartego pomieszczenia, w którym aranżuje się stanowiska pracy. To najczęściej biurka ustawione w rzędach lub w kształt „wysp”. Czasami obszary pracy poszczególnych zespołów oddzielają lekkie ścianki działowe czy szafki. Dotyczy to również pokojów, w których pracują managerowie. Otwarta przestrzeń biurowa ma swoich zwolenników i przeciwników, dlatego na pewno warto przyjrzeć się jej bliżej. Właśnie dlatego tym razem przedstawiamy wady i zalety biura typu open space.

Praca w open space sprzyja integracji

Za największy plus open space zwykle uznaje się ułatwienie komunikacji między pracownikami. Nie da się temu zaprzeczyć! Otwarta przestrzeń ułatwia interakcje oraz nawiązywanie kontaktów. Codziennie widząc innych pracowników, łatwiej się z nimi zapoznać, co ma spore znaczenie zwłaszcza dla osób nowozatrudnionych. Co więcej, praca w open space pozwala na szybsze omówienie rozmaitych kwestii związanych z obowiązkami zawodowymi. Sprzyja burzy mózgów, co może zaowocować nowymi pomysłami i wypracowaniem skutecznych rozwiązań. Ponadto możliwość załatwienia wszystkiego na jednym poziomie bez potrzeby biegania między piętrami wiąże się ze sporą wygodą.

Dodatkowo decydując się na takie rozwiązanie w biurze, sygnalizujemy, że wszyscy pracownicy są równo traktowani. Nikt nie czuje się pokrzywdzony przez pracę w mniejszym pokoju czy też wyróżniony poprzez stanowisko w większym pomieszczeniu.

Zalety open space, które doceni pracodawca

Otwarta przestrzeń biurowa umożliwia maksymalne wykorzystanie metrażu w budynku. To rozwiązanie bardzo ekonomiczne, które zdecydowanie zapewnia oszczędności. Utrzymanie takiego biura również wiąże się z niższymi kosztami niż w przypadku podzielonej przestrzeni.

Wady open space – na co zwrócić uwagę?

Niestety, zalety biura typu open space idą w parze z wadami takiej przestrzeni. Jedna z nich to stale utrzymujący się wysoki poziom hałasu. Ciągły szum, telefony i rozmowy utrudniają koncentrację, co z kolei przekłada się na obniżenie produktywności oraz wydajności pracowników. Częste przerywanie pracy przez wymienione dźwięki prowadzi także do rozdrażnienia i nadmiernego zmęczenia. Niektórym osobom może przez to towarzyszyć długotrwały stres. Open space bywa też problemem w wypadku rozmów wymagających spokojnej atmosfery oraz takich, które mają charakter poufny. Wówczas i tak trzeba opuścić daną przestrzeń, aby wykonać połączenie.

Zresztą trzeba zwrócić uwagę na ogólny brak prywatności, z którym wiąże się praca w open space. To niezwykle przytłaczające na niektórych stanowiskach. Wszystko to nierzadko prowadzi do zwiększenia częstotliwości konfliktów pomiędzy pracownikami.

Co zrobić, aby praca w open space przebiegała bez zakłóceń?

Opisane wyżej wady open space można częściowo zminimalizować przez właściwą organizację biura. Jak? Zawsze trzeba pamiętać o zapewnieniu optymalnego oświetlenia. Biurka należy ustawić tak, aby maksymalnie wykorzystać światło dzienne, a przy tym wyposażyć je w niezależne oświetlenie. Większą prywatność oraz lepszą atmosferę zapewniają z kolei ściany roślinności. Otwarta przestrzeń biurowa może też zostać wyposażona w miejsca relaksu z minifontanną czy akwarium, które dadzą przyjemne wytchnienie dla oczu. W wyciszeniu biura pomagają także przegrody akustyczne, które nierzadko przybierają ciekawy, estetyczny wygląd. Pamiętajmy o odpowiednim ustawieniu biurek – z dala od ciągów komunikacyjnych oraz ze starannie wydzielonymi przestrzeniami. Długi ciąg ławek to bardzo niekorzystna aranżacja.

Wg. stanu prawnego na dzień 13.09.2022 roku. Zamieszczone informacje nie stanowią opinii prawnej.